| Geplaatst door: |
Reageren - Nieuwe Topic - Terug |
Jungle
Kachuga

|
RE: iemand foto's Macrochelys temminckii? |
IP: opgeslagen |
Eey Yvet
Bedankt voor je reactie, gaat idd ook wel goed komen.
Ik snap de ophef niet, het is gewoon een schildpad.
Tja hij word iets groter, bijt iets harder. Maar heeft verder bijna dezelfde verzorging nodig als de rest van mijn schildpadden.
Snap het niet hoor, dan kan een mens beter geen dieren aanschaffen.
Als ik zou vertellen hier dat ik er van de zomer een mechelaar bijkrijg? Zou ik dan ook de vraag krijgen of ik er de ruimte, tijd, etc voor heb?
Een mechelaar bijt nog harder nl en ik ga er ipo-training mee doen. owhjee
Kheb al een hond die neemt meer ruimte en tijd in beslag dan mijn reptielen. Daar komen ook geen vraagtekens bij hier....
Groeten Jouk
0.3.1 Grap ouachitensis ouachitensis 0.0.2 Grap pseudogeographica pseudogeographica 1.2.0 Grap pseudogeographica kohnii 0.2.0 Sternotherus odoratus
|
Geplaatst op: 08-02-2010 14:35 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Razorclaw
Moderator

|
Quote:Jungle schreef op 08-02-2010 14:35
Ik snap de ophef niet, het is gewoon een schildpad. |
Nee. Dat is het niet. Dit is niet "gewoon een schildpad". Dit dier behoeft een speciale manier van verzorging.
Quote:| Tja hij word iets groter, bijt iets harder. Maar heeft verder bijna dezelfde verzorging nodig als de rest van mijn schildpadden. |
Eenmaal redelijk volwassen behoeft dit dier een andere verzorging dan je overige schildpadden, vandaar ook mijn eerdere woorden hieromtrent.
Quote:| Snap het niet hoor, dan kan een mens beter geen dieren aanschaffen. |
Nu niet overdrijven he! Maar er zit nou eenmaal een groot verschil in de verzorging van een volwassen zaagrug, en een volwasen Alligatorschildpad. De redenen waarom mogen duidelijk zijn. Als je dat verschil niet in ziet, dan laat je daarmee zien dat je mijn eerdere opmerkingen niet snapt en daarmee nog correcter maakt.
Quote:Als ik zou vertellen hier dat ik er van de zomer een mechelaar bijkrijg? Zou ik dan ook de vraag krijgen of ik er de ruimte, tijd, etc voor heb?
Een mechelaar bijt nog harder nl en ik ga er ipo-training mee doen. owhjee |
Met deze opmerking laat je al merken niet goed ingelicht te zijn en dus geen idee te hebben wat je in huis haalt.
Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat een volwassen Alligatorschildpad bijna 2 keer zoveel bijtkracht heeft als een volwassen witte haai !!!!!!!!
Dus die mechelaar van je is een schoothondje vergeleken met Macrochelys.
WWW.PELUSIOS.COM
|
Geplaatst op: 08-02-2010 15:19 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Jungle
Kachuga

|
uhm heb al heel veel caresheets gedownload en weet o.a dat een bijtschildpad een bijtkacht van 400 kg per vierkante centimeter kan uitoefenen.
Maar wat is nu het probleem?
wat is er zo specifiek anders aan de verzorging van een alligator schildpad anders dan dat van een anders schildpad?
ik snap gewoon niet wat het is dat mensen commentaar geven, zeggen denk er maar is over na enz.
Wat is nu het hele gedoe van het houden van een alligator schildpad?
En wrm denken mensen hier dat ik daartoe niet in staat zou zijn qua ruimte wat dan ook?
niemand weet hier hoe ik woon, leef enz en voor me dieren ben.
Als ik een dier aanschaf lees ik erover in en zou ten allentijde zorgen dat een dier genoeg ruimte enz heeft.
Daar dan nog tegen over tegen de tijd dat dit dier groter is, zijn we paar jaar verder..
Snap het niet wrm mensen hierover commentaar geven...
Ik plaats iets hier om het mee te delen, ik vroeg geen commentaar wat dan ook in dit topic.
Als het allemaal zo slecht zou zijn, geef me dan goede tips op het gebied waarvan jullie denken dat het mis zou kunnen gaan?
Er zit hier ook een moderator met een alligator schildpad had ik begrepen, heb in geen 1 topic van die persoon commentaar
gezien over het feit dat hij/zij deze soort houdt over de verantwoordelijkheid ervan enz
wrm krijg ik dat wel over me heen?
en leg me nu is uit wat er zo anders is aan het houden van een schildpad, niemand onderbouwd wat ie zegt
kom is met uitleg en anders redenen, vind dit zo slap allemaal.
0.3.1 Grap ouachitensis ouachitensis 0.0.2 Grap pseudogeographica pseudogeographica 1.2.0 Grap pseudogeographica kohnii 0.2.0 Sternotherus odoratus
|
Geplaatst op: 08-02-2010 15:53 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Jungle
Kachuga

|
Quote:Razorclaw schreef op 08-02-2010 15:19
[..]
Dus die mechelaar van je is een schoothondje vergeleken met Macrochelys. |
uhm mijn macrochelys loopt straks niet over de straat heen, die zit in een bak straks waar die niet uit kan.
en tja met voorzichtigheid tijdens hanteren kom je een heel eind.
denk dat die mechelaar 100 keer gevaarlijker is dan die schildpad. Gezien die niet buiten komt.
Als die schildpad zou gevaarlijk zou zijn, kan ik daar beter ipo mee gaan doen?
|
Geplaatst op: 08-02-2010 15:55 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Savannah
Deirochelys
|
Tja.. daar heb je wel een punt. Er zijn wel meer mensen hier die er 1 hebben. Al ben ik ervan overtuigd dat bijvoorbeeld Job, die er een heeft, veel meer van de dieren weet dan het doorsnee lid hier.
Ik zou me er zelf in ieder geval nooit 1 aanschaffen Ik denk dat ons hele huis zo ongeveer nog niet eens groot genoeg zou zijn voor zo'n dier, zonder dat wij er verder nog in leven xD xD xD
Hahahahahaha.
---->
Bericht bewerkt door: Savannah op 08-02-2010 15:58
|
Geplaatst op: 08-02-2010 15:57 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Razorclaw
Moderator

|
Quote:Jungle schreef op 08-02-2010 15:53
uhm heb al heel veel caresheets gedownload en weet o.a dat een bijtschildpad een bijtkacht van 400 kg per vierkante centimeter kan uitoefenen. |
Een alligatorschildpad is geen bijtschildpad. Ik neem aan dat dat toch wel duidelijk moge zijn. De alligatorschildpad kan een bijtkracht van 1000 kg per cm2 halen.
Quote:| wat is er zo specifiek anders aan de verzorging van een alligator schildpad anders dan dat van een anders schildpad? |
Wat dacht je van de uiteindelijke grootte? Ook al is de huidige gedachte dat deze soort nauwelijks beweegt en dus weinig ruimte nodig heeft. In de natuur komt deze soort voor in waterpartijen die erg groot zijn, in tegenstelling tot vele andere soorten en als dit dier de ruimte krijgt, zal het daar zeker ook gebruik van maken.
In tegenstelling tot een volwassen zaagrug, til je een volwassen Macrochelys niet "niet even" uit het verblijf voor controle of onderhoud.
Quote:
Wat is nu het hele gedoe van het houden van een alligator schildpad? |
Dat dit niet de standaard huis-tuin en keuken schildpad is....
Quote:| En wrm denken mensen hier dat ik daartoe niet in staat zou zijn qua ruimte wat dan ook? |
Dat zeggen we niet. Wel goed blijven lezen. Doch laten je eigen woorden zien dat je niet volledig door hebt wat nu precies het speciale aan deze soort is.
Quote:Als ik een dier aanschaf lees ik erover in en zou ten allentijde zorgen dat een dier genoeg ruimte enz heeft.
Daar dan nog tegen over tegen de tijd dat dit dier groter is, zijn we paar jaar verder.. |
Dus je weet niet zeker of je tegen die tijd daadwerkelijk het dier kan bieden dat het nodig heeft? Met die opmerking bevestig je mijn argumenten en vrees.
Ik wil ook heel, heel graag een alligatorschildpad, en ik heb plannen om groter te wonen. Maar wat nu als achteraf blijkt dat de plannen om groter te gaan wonen niet te realiseren zijn, en wel alvast een Macrochelys heb aangeschaft?
Quote:Snap het niet wrm mensen hierover commentaar geven...
Ik plaats iets hier om het mee te delen, ik vroeg geen commentaar wat dan ook in dit topic. |
Op een forum krijg je commentaar en discussie. Dat is het doel van een forum! Zie ook mijn eerdere woorden hierover.
Quote:| Als het allemaal zo slecht zou zijn, geef me dan goede tips op het gebied waarvan jullie denken dat het mis zou kunnen gaan? |
De ruimte op zich die nodig is, is een uitdaging op zichzelf.
Quote:| Er zit hier ook een moderator met een alligator schildpad had ik begrepen, heb in geen 1 topic van die persoon commentaar gezien over het feit dat hij/zij deze soort houdt over de verantwoordelijkheid ervan enz |
Van desbetreffende persoon is bekend dat zij de ruimte heeft, en de nodige kennis in huis heeft.
Quote:| wrm krijg ik dat wel over me heen? |
Door alles wat je zelf hier opschrijft en waarin je aangeeft dat er nogal wat variabelen in je situatie zijn die ervoor kunnen zorgen dat je het dier niet optimaal zou kunnen gaan houden, ondanks de beste intenties.
Quote:| en leg me nu is uit wat er zo anders is aan het houden van een schildpad, niemand onderbouwd wat ie zegt |
Als jezelf niet inziet wat er nu precies anders is aan dit dier, dan ben je mijnsinziens niet toe aan een dergelijk dier. En dat geldt niet alleen voor jou, maar sommige andere houders ook.
Quote:| kom is met uitleg en anders redenen, vind dit zo slap allemaal. |
Zie bovenstaande en eerdere commentaar.
Even terzijde: mijn commentaar is niet alleen specifiek voor jou bedoeld, maar misschien wel voor alle mensen die met het idee lopen om een Macrochelys te gaan aanschaffen.
Persoonlijke omstandigheden kunnen nou eenmaal onverwachts veranderen. Is mij ook weleens overkomen.
Ook ik heb wel eens dieren al aangeschaft terwijl hun uiteindelijke verblijf nog niet af was. En nog steeds niet af is. Dus, been there, done that.
Noem het maar goed bedoeld advies.
WWW.PELUSIOS.COM
|
Geplaatst op: 08-02-2010 16:24 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Pieter
Glyptemys

|
Ik zou adviseren om eens bij iemand een afspraak te maken die deze dieren heeft zitten. Kijk naar de specifieke verzorging, leefomgeving (planten, inrichting, waterkwaliteit), de leefwijze. Vraag ook naar eventuele problemen (voeding wel/niet levend wel/geen vis etc.).
Ga je in elk geval verdiepen! Caresheet's zijn leuk voor de eerste indruk maar zeggen vrij weinig (dan kun je tot een reactie komen; 'het zijn toch gewoon schildpadden die ietsje groter worden??' bij slechts doorlezen van...).
Quote:Jungle schreef op 08-02-2010 15:53
wrm krijg ik dat wel over me heen?
|
Omdat je vraagt naar basisinformatie over een moeilijk te houden soort. Moeilijk te houden, in de zin van; dier wordt enorm groot en oud. Lijkt me vrij logisch waarom er gewaarschuwd wordt voor de aanschaf van zo'n dure langetermijninvestering. Ik wordt al drie keer gewaarschuwd door Windows vista wanneer ik één bestandje wil verwijderen.
Ik ken maar een aantal goede houders van deze soort en geen van deze heeft met een paar nachtjes slapen besloten de dieren te nemen, maar hebben zich ruim verdiept in de soorten. Oftewel; deze houders hebben nooit een topic geopend met vragen naar info of foto's.. Maar als ze het gedaan hadden zouden ze ongetwijfelt dezefde reacties gekregen hebben dan jij nu. Het is dus niet persoonlijk, dus voel je ook niet zo aangevallen.
In plaats van tegenstribbelen (eveneens zonder onderbouwing) kun je ze ook ter harte nemen, dat komt al anders over.
Dus zorg dat je eens bij iemand de dieren in het echt kan gaan bewonderen, raak in contact daarmee en alvast veel succes met de soort.
|
Geplaatst op: 08-02-2010 17:38 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
snapingmata
Kachuga

|
Ik moet Pieter gelijk geven, ik was al meer dan 20 jaar met schildpadden bezich tot ik er heb aangeschaft. Het probleem bij deze soort is niet echt dat ze agressief zijn, maar toch.
Het probleem is:
* nu een mooi diertje dat in de bak ligt met de bek open en je ziet een wormpje bewegen. SCL 8cm totaal 15 cm als je geluk hebt eet het ven korrels tot babymuizen. Heb je pech eet het dier enkel levende vis.
* binnen 10 - 15 jaar dan zit je met een dier met een SCL 40cm en een totaallengte van +100cm en dan zie je er veel op verkoop sites verschijnen.
* binnen 20 - 30 jaar is het een dier van SCL 60cm en dit dier past niet meer in een bakje in de woonkamer maar het wil zijn eigen verwarmde kamer met zijn eigen koelkast.
* binnen 50 - 60 jaar is deze gezonde jongen SCL 75 cm totaal +150cm en jij als je geluk heb leefje nog en heb je een zoon of dochter die je kan helpen omdat het zo een last wordt.
*binnen 100 jaar krijgt het dier voor zijn eeuwfeest van je kleinkinderen een mooi groot konijn.
en als iedereen er goed heeft voor gezorgd wordt het toch 150 jaar.
dus ik kan maar één ding zeggen:
" bezint eer ge begint "
Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
|
Geplaatst op: 08-02-2010 20:13 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
nielo

|

Ik vind het een prachtbeest zo groot,maar je moet zeker de ruimte hebben ervoor etc.
Bericht bewerkt door: nielo op 08-02-2010 20:19
0.3.0 Trachemys scripta elegans
0.2.0 Trachemys scripta troostii
1.3.0 Pelusios castaneus
|
Geplaatst op: 08-02-2010 20:19 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Jungle
Kachuga

|
Hey ieders die dit topic volgt.
Ik ben er over uit.
Ik vroeg in 1e instantie alleen om foto's in dit topic.. Dus is inmiddels ook wel erg off..
Ik heb respect voor iedereen zijn mening, heb alleen moeite in het omgaan ermee soms
Ik snap de onrust enz, maar dan nog ik kan beter dat beestje halen dan een menig ander.
Ik zal ten aller tijde een goede huisvestiging aanbieden, en het dier alle zorg bieden wat het nodig heeft..
Bij menigen waar ik dit dier heb gezien, zat het te klein enz..
Zal bij mij niet gebeuren, en als het een vijver nodig heeft, krijgt die het bwv.
Nouja kan het nu ook wel hier zeggen, ik wil in de toekomst een reptielenhuis. Dit om mensen meer te kunnen leren over veel dieren etc.
Hierin zal ook dit dier geplaatst worden, en dan al helemaal iets meer te kort komen, het is dan juist de bedoeling de dieren in een zo natuurgetrouwe omgeving te zetten.
Maar dat is verder weg, en tot die tijd komen mijn dieren ook niets tekort.
Dus voor mij einde topic nu, ik plaats de foto's over twee maanden wel. Ondertussen de foto's van de bouw van het eerste verblijf.
Dus mocht iemand daar nog goeie adviezen over hebben, dat is me volgende topic haha
Zat aan zijn eerste bak te denken rond een grote van 100 x 50 x 50 tenzij dat te klein is? moet groot genoeg zijn voor een padje van 4 scl?
Groeten Jouk
en nogmaals respecteer iedereen zijn mening
|
Geplaatst op: 08-02-2010 20:47 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
PanicPain
Apalone
|
Ik ben nieuw en heb mij pas aangemeld. Niet zozeer omdat ik stapelgek ben op schildpadden maar wil wel de hobby van vriendjelief (Jungle) ook beetje volgen. Wil ook beetje weten waar hij het de hele dag over heeft, want hoor niets anders dan schildpadden voor, schildpadden na. Dus wees niet vervreemd vanwege mijn reactie op dit topic.
Jouk heeft mij het gehele topic laten lezen en gevraagd wat ik ervan vind. Logisch natuurlijk dat je dat aan je partner vraagt. Toch moet ik zeggen dat ik grootendeels van de reacties ook begrijp. Ongeacht het feit dat hij natuurlijk enkel alleen vraagt om foto's. Bij een forum moet je er op voorbereid zijn dat je reacties kunt ontvangen die misschien niet altijd leuk zijn om te horen, maar die eerder bedoeld zijn als feedback dan aanval. De reacties hier zie ik zelf dus als feedback.
Dat Jouk mij overgehaald heeft is niet geheel correct. Ik vind het inderdaad een enorm lelijke schildpad, mijn excuses voor degenen die ik hiermee tegen het hoofd stoot, maar ja het is natuurlijk een kwestie van smaak. Verschillende reacties hier die geplaatst zijn, zijn overeenstemmend met mijn zorgen om het dier. Ik zit er natuurlijk niet op te wachten om een schildpad in huis te hebben dat gigantisch groot is. Maar aan de andere kant ken ik Jouk zijn plannen voor de toekomst en steun ik hem hierin. Dat wil niet zeggen dat er voor mij natuurlijk geen grenzen zijn op het moment dat het ook nadelige gevolgen voor mijn leven heeft.
Ik heb met Jouk besproken dat hij deze schildpad van mij krijgt, maar daaraan zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Ik vind dat hij hier ten eerste goed over na moet denken omdat ik van mening ben dat je een dier niet in huis neemt om het na enkele jaren (wanneer je er verveeld van raakt) weg te doen. Nu weet ik dat Jouk niet zo is in het houden van dieren.
Een andere voorwaarde is dat hij de ruimte en verzorging voor het dier dient te creeeren dat geschikt is voor het dier. Ik vind dat het dier zich vrij moet kunnen bewegen. Ik vind dat het dier zich prettig moet voelen en dat er een zo goed mogelijke natuurlijke omgeving dient te zijn. Nu kan ik alles over Jouk zeggen, maar ik moet het hem wel nageven dat hij erg sterk is in het creeeren van een dergelijke ruimte. Ik heb respect van de manier waarop hij zijn terraria en aquaria inricht. Hij is hier bewust mee bezig, maakt plannen en is hier uren mee bezig. Ik vind het prima zolang hij er maar voor zorgt dat deze dieren in een goede ruimte verkeren.
Een laatste voorwaarde is dat hij zich goed dient in te lezen in het verzorgen van dit soort schildpad en zijn verantwoordelijkheden hierop afstemt. Ook hier is hij goed mee op weg.
Al met al zijn dit de voorwaarden waarop ik aangeef dat hij deze schildpad mag hebben, hoe lelijk ik hem ook vind. Ik ben zelf het type persoon dat het enorm belangrijk vind dat je verantwoordelijkheden voor je dieren neemt. Zij hebben er niet voor gekozen om bij jou in huis te zijn, maar jij hebt er voor gekozen. Zo zorg ik ook voor mijn katten. Die gaan voor op al het plezier.
Het zit overigens wel in de planning dat wij gaan samenwonen, dus het betreft ook mijn situatie. Daarom is de zoektocht naar een geschikt huis gericht op het kunnen houden en verzorgen van deze dieren. Er rekening mee houdend dat een schildpad of slang na verloop van tijd meer ruimte nodig heeft. Dat dient er in dat huis ook aanwezig te zijn. Je weet nooit hoe snel zaken gaan dat een dier groeit of om wat voor reden dan ook uitbreiding behoeft.
Tot slot, ik kan mij heel goed in jullie reacties vinden en vond het toch prettig om ook mijn mening te geven aangezien er wellicht door enkele uitspraken een beeld gecreeerd kan worden dat ik geen enkele inbreng of zeggenschap heb over de keuzes met betrekking tot het houden van dieren. Dit is niet van toepassing omdat ik het welzijn van het dier ten alle tijden voorop stel en mij enorm goed besef wat de consequenties hiervan zijn.
Voor zover dat dus. Ik hoop dat de huidige situatie hierdoor enigszins beter uitgelegd is en ik vind de feedback en de zorgen die hier uitgesproken zijn correct zijn en terecht gezien het feit dat men ook vaak een fout kan maken en hier niet de consequenties ervan in ziet. Het dier moet hier dan onder lijden en dat gebeurt niet onder mijn dak (dus in het huis waarin ik woon).
Groet,
Tjitske
|
Geplaatst op: 08-02-2010 22:18 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Razorclaw
Moderator

|
Tjitske, je bent een kanjer.
Niet alleen heb je het topic goed analyserend gelezen, je bent ook erg duidelijk en begrip vol.
Ik denk dat menig mannelijke schildpaddenhouder wenste dat hij zo'n begripvolle vriendin had.
Ik ben blij dat je onze kritische noot begrijpt en dat je ook de gedachte erachter begrijpt, en dat deze niet specifiek op Jouk is gericht.
WWW.PELUSIOS.COM
|
Geplaatst op: 08-02-2010 22:26 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
PanicPain
Apalone
|
Dank je wel. Ik denk ook inderdaad dat menig man mag wensen dat hij een begripvolle vriendin heeft. Ik blijf er gewoon bij dat je het blijft hebben over het leven van dieren die wat dit betreft machteloos staan en afhankelijk zijn van jouw zorgen. Ik had net zo goed een vriendin kunnen zijn dat van hem geeist had dat hij zijn dieren weg zou doen. Maar ik vind dat je elkaar vrij dient te laten, maar zodra het leven van een dier in gevaar komt, dan kom je aan mij. Ongeacht wat voor dier het ook is.
Ik weet en besef ook degelijk dat het totaal niet op Jouk persoonlijk gericht was. Ongeacht dat het voor hem wel zo voelt.
Ik wilde toch graag laten weten hoe ik erover denk en dat dit enigszins discussies en zorgen weg kan nemen.
Dank voor je reactie!
|
Geplaatst op: 08-02-2010 22:33 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
Jungle
Kachuga

|
Ghehe, das mijn dushi lol
|
Geplaatst op: 08-02-2010 22:34 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
snapingmata
Kachuga

|
Quote:Razorclaw schreef op 08-02-2010 22:26
Tjitske, je bent een kanjer.
Niet alleen heb je het topic goed analyserend gelezen, je bent ook erg duidelijk en begrip vol.
Ik denk dat menig mannelijke schildpaddenhouder wenste dat hij zo'n begripvolle vriendin had.
Ik ben blij dat je onze kritische noot begrijpt en dat je ook de gedachte erachter begrijpt, en dat deze niet specifiek op Jouk is gericht.
 |
Ik heb er ook zo één.
Dit is een link van een dvd die iedere macro houder toch eens moet gezien hebben. en hier vind je al de Foto's die je wil.
Het is goed dat je iemand hebt die voor jou "bezint eer ge begint"
Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
|
Geplaatst op: 09-02-2010 09:42 |
Profiel -
Privébericht sturen -
Quote -
Bewerken
|
| |
Reageren - Nieuwe Topic - Terug |