Project schildpaddenbak

Schildpadnet.nlWaterschildpaddenHuisvesting Project schildpaddenbak
pagina's: 1 | 2 | 3
Geplaatst door: Reageren - Nieuwe Topic - Terug
nelly_555
Apalone

De avatar van nelly_555

RE: Project schildpaddenbak IP: opgeslagen

Hey kenji, jij ook hier.
De informatie die jij zoekt kan je makkelijk uit caresheets halen, en dat heb ik dus ook allang gedaan.
Het schiet niet op als hier allerlei mensen de basisinformatie per soort moeten gaan vertellen terwijl we dat zelf ook prima kunnen uitzoeken.
Ik heb dit topic dan ook geopend voor extra adviezen die je niet zomaar in de caresheets leest en ook advies voor de opbouw van de bak straks...

Geplaatst op:
07-02-2010 16:29
Profiel - Privébericht sturen - Quote - Bewerken
Matterke
Geochelone

De avatar van Matterke

Hoi Kenji en Rianne,

in de nieuwste Trionyx staat een heel goed stuk over de bouw van een betonplex bak. (Mijn COMPLIMENTEN weer!!!)
Dit is een blad dat uitgegeven wordt aan de leden van de Nederlands-belgische schilpadden vereniging.
Maar als ik het goed heb zitten er een paar van de makers van het blad op het forum (toch Ferry?).
Heel misschien kun je via hen aan een los exemplaar komen.
En anders moet je maar even een pb met je adres sturen of van de school, dan kopieer ik het voor je mits dat is toegestaan. ( moderator???)

groetjes Marjolijn

pseudemys en trachemys s.s.
Geplaatst op:
07-02-2010 18:22
Joris
proud pondowner

De avatar van Joris

Aangezien de docent pas later in deze week zal worden benaderd, lijkt het mij zinvol om tot die tijd de opdracht an sich niet meer te bediscussieren. Dat de opdracht niet wenselijk is, is nu wel duidelijk. Oplossingen aandragen om tot een verantwoord verblijf te komen, blijven welkom, maar laten we er geen eindeloze discussie van maken over hoe we over de opdracht denken.

time is like a turtle, sometimes it goes too slow!
Geplaatst op:
07-02-2010 22:14
snapingmata
Kachuga

De avatar van snapingmata

Quote:
Matterke schreef op 07-02-2010 18:22

Hoi Kenji en Rianne,

in de nieuwste Trionyx staat een heel goed stuk over de bouw van een betonplex bak. (Mijn COMPLIMENTEN weer!!!)

Dank u, ik heb het zelf nog niet gelezen. het zal voor maandag zijn hoop ik.
Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
Geplaatst op:
07-02-2010 23:25
nelly_555
Apalone

De avatar van nelly_555

Naar dat artikel ben ik wel erg benieuwd en ik zou het dan ook erg graag willen hebben. Ik weet zeker dat die informatie nuttig zal zijn voor onze opdracht!

Geplaatst op:
09-02-2010 09:49
yoontjuh
Heosemys

De avatar van yoontjuh

Is er inmiddels al nieuws over de bijeenkomst?

0.1.0 Anolis carolinensis 0.2.0 Python regius 0.1.0 Trachemys scripta elegans 0.1.0 Aphonopelma seemanni 1.1.0 Eublepharis macularius
Geplaatst op:
18-02-2010 22:37
nelly_555
Apalone

De avatar van nelly_555

Ja, er is nieuws...

Het laatste gesprek hebben we aangegeven dat deze soorten dus eigenlijk niet samen gehuisvest zouden moeten worden. Onze begeleider was het hier absoluut mee eens, maar feit is wel dat de schildpadden al meerdere jaren samen gehuisvest zitten zonder problemen. En de bijtschildpad die dus eigenlijk een agressieve soort zou moeten zijn, is juist degene in de groep die het laagst in rang lijkt te staan.
De schildpadden zijn gezond zoals ze nu leven en hebben geen verwondingen van onderlinge gevechten ofzo. Het is dus weliswaar niet het meest ideale, maar het gaat al jaren goed bij deze schildpadden.

Alle schildpadden zullen dus nog steeds samen gehuisvest worden in een bak van zo'n 350x110x110. Het enige wat wij dus voor ze kunnen doen is een zo goed mogelijke huisvesting bieden, ook mogen we kijken of de verzorging nog te optimaliseren is.

Geplaatst op:
18-02-2010 22:59
paddie
Deirochelys

hoi,

ik had een vraag want als die schildpadden eigenlijk niet bij elkaar kunnen(in theorie), waarom hebben ze die dan in het begin al bij elkaar gedaan terwijl dan eigenlijk niet kan¿
groetjes,

kevin

doe het goed of doe het niet
Geplaatst op:
18-02-2010 23:06
yoontjuh
Heosemys

De avatar van yoontjuh

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik blijf het onverantwoord vinden om deze dieren met zijn allen in een grote bak te huisvesten.
Dat het eerder goed is gegaan, wil niet zeggen dat dat zo zal blijven. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan niet alleen met verschillende soorten, maar het gebeurd ook vaak genoeg met schildpadden van dezelfde soort.

Jammer dat jullie je meteen bij het besluit van de leraren neerleggen.

0.1.0 Anolis carolinensis 0.2.0 Python regius 0.1.0 Trachemys scripta elegans 0.1.0 Aphonopelma seemanni 1.1.0 Eublepharis macularius
Geplaatst op:
19-02-2010 07:45
lex83
Kachuga

De avatar van lex83

Ik zou haast alle topics bij elkaar zoeken hier op dit forum, met bijt incidenten. Durf haast zeker te zeggen dat in alle gevallen de dieren al 3+jaar bij elkaar in de bak zaten. Tijd is geen gegeven dat het niet zal gebeuren, tijd zal het leren hoe lang het goed gaat.

Daarbij zaten de dieren eerst in 2 groepen zometeen in 1 groep, dus de bak en indeling v.w.b. dieren verandert. Ook die hiërarchie dus die hij verondersteld dat er is ontstaan.

Daarbij ben ik heel benieuwd hoe hij(en jullie) dan denkt meerdere biotopen in 1 bak te kunnen creëren.

Je bent afgescheept met het meest gehoorde excuus, het gaat toch goed?

Zal je een voorbeeld geven:

Gaat toch goed???Dus geen gevaar?

of toch

niet?

Ja dit zijn mens dier verhouding, maar de mens staat ook niet op de voedingslijst van een Python en toch...

grts

Bericht bewerkt door: lex83 op 19-02-2010 08:14

Kijk uit, malloot! een Kokosnoot! "Ovide" 1987
Geplaatst op:
19-02-2010 07:51
Razorclaw
Moderator

De avatar van Razorclaw

Ik zou de begeleider even laten meelezen hier. En als hij/zij dat niet wilt hem de serieuze vraag stellen of hij verstand van schildpadden heeft. Is het antwoord nee, zou het dan niet verstandig zijn om advies op te volgen. Dat leert hij/zij de leerlingen toch ook?

WWW.PELUSIOS.COM
Geplaatst op:
19-02-2010 08:00
Mandy
Ocadia

De avatar van Mandy

Hm moeilijke kwestie, wat iedereen niet moet vergeten is dat de Leraar-leerling situatie eentje is waarin de leerling niet echt een plaats heeft waarin deze de leraar kan dwingen iets anders te doen. Ze kunnen het probleem aangeven maar als de leraar hier op besluit niet op te handelen, kan je als leerling vrij weinig.

Ik vind het heel goed dat jullie de begeleider aan gesproken hebben hierop, maar waarschijnlijk is het niet voldoende.

je kan een aantal dingen hierin doen. Je kan het probleem blijven aankaarten.

Een van de dingen waar volgens mij geen rekening gehouden mee wordt, is dat de huisvesting gebasseert is op volledig gezonde dieren, zodra er een ziek wordt heb je kans dat hij aangevallen wordt voor dat men er op kan reageren, en het dier apart kan zetten.

Je kan ook proberen te zorgen dat je de huisvesting zo bouwt, dat mocht het misgaan dat bijvoorbeeld door middel van schotten de dieren apart kan zetten.

Verder is het een zeer leuk project, met wat vervelende randjes.

Je kan me altijd even een PM sturen, ik ben ook PR voor de NBSV, misschien kan ik eens praten met de begeleider, en jullie vrijblijvend advies geven.
Misschien kan er mooi midden gevonden worden hierin wat zowel het dierenwelzijn goed doet als waar je begeleider zich in kan vinden. Die zal zich namelijk ook wel aan een budget moeten houden En dat loopt aardig op als je alle dieren apart moet huisvesten.

Misschien wel een leuke uitdaging voor de rest van de leden, stel je hebt een bak van het eerder genoemde formaat, en je moet de gevraagde soorten erin huisvesten. Hoe doe je dat? Probeer in oplossingen te denken, niet blokkeren op wat je al weet Welke materialen zou je gebruiken en waar zou je rekening mee houden bij de diversen soorten.

ik zou zelf proberen de dieren te scheiden door middel van bijvoorbeeld schotten.
En over de exacte uitwerking zal ik dit weekend eens gaan nadenken.

Geplaatst op:
19-02-2010 10:45
Ronnie84
Leucocephalon

De avatar van Ronnie84

Ik het jammer dat de leeraren zo denken. Komt niet echt overeen met de leerdoelen die zulke opleidingen stellen vind ik, maar jullie hebben de pech dat jullie de underdog zijn in dit geval. Als die niet naar jullie willen luisteren kun je inderdaad alleen blijven doorzeuren.

Het idee van Mandy vind ik dan ook inderdaad een optie om te overwegen, maar hierbij is het ook van praktisch belang dat de forumleden weten hoe de bak staat, en of het een vijver princiepe moet worden, of dat jullie er via een stuk glas ook onderwater willen kunnen kijken zoals bij een aquarium.
Als de bak tegen een muur of 2 staat zijn er minder mogelijkheden als dat de bak in het midden van een ruimte staat omdat je dan niet helemaal om de bak heen kunt lopen.
Dat maakt het lastiger als je de dieren (bij bijvoorbeeld ziekte) later weer uit hun huisvesting moet nemen.
je hebt in die bak dan ook de taak om te zorgen dat de dieren uit gematigde klimaten en tropische klimaten geïsoleerd zijn van elkaar. Mijn eigen Trachemys scripta scripta zit gewoon op kamer temperatuur. Iets wat ik met mijn kinosternon leucostomum postinguinale niet doe. Deze zitten dus ook appart. Als ik ze in 1 bak zou zetten zou ik ze splitsen van elkaar zodat 1 helft wel verwarmd is en de andere niet. Scheelt ook aardig wat op je stroomrekening en scholen vinden geld besparen altijd interressant.

Thos who can't do, teach. Those who can't teach, teach gym..
Geplaatst op:
19-02-2010 12:38
nelly_555
Apalone

De avatar van nelly_555

De bak zal komen te staan in ruimte die opzich al extra verwarmd is omdat er meerdere terreria en aquaria in staan. Ik denk dat de temperatuur er rond de 23-24 graden zal liggen. Dat is dus de luchttemperatuur die ze sowiezo al krijgen.
De bak zal met de achterkant tegen de wand komen te staan, maar moet vanaf de voor en zeikanten wel bereikbaar zijn. Ook willen we inderdaad een doorkijk voor onder water. Het idee om de bak opsplitsbaar te maken vond ik van begin af aan al een goede voorzorgsmaatregel, dit wil ik dus zeker in houden. Dit betekend dus ook dat aan 2 kanten van de bak een landgedeelte zal moeten gaan komen.
De landgedeeltes moesten helemaal droog te houden zijn, dit betekend dat onder het gebruike zand een speciaal filtermateriaal komt waar het water doorheen kan lopen en daaronder een opvangbak voor dit water. Hebben mensen hier ervaring mee?

Geplaatst op:
19-02-2010 12:47
awleende
Glyptemys

De avatar van awleende

is er ondertussen al een ontwerp voor de bak?

1.1.0 Trachemys scripta ... 0.0.2 Testudo hermanni boetgerri
Geplaatst op:
23-02-2010 17:24
  Reageren - Nieuwe Topic - Terug
pagina's: 1 | 2 | 3
« Vorige | Volgende »

© 2010 MenM Design versie 2.0 - Alle rechten voorbehouden.
De pagina is gegenereerd in 0.17564 seconden met 24 uitgevoerde MySQL query's.